lördag 19 mars 2011

Prao-klippstället

Klippstället

Jag har varit på prao på Klippstället som ligger nere vid hamnen i Simrishamn.
Jag började kl 9 på morgonen och slutade kl 3 på eftermiddagen alla dagar.
Jag fick själv bestämma när jag ville ha lunch rast, men den fick bara vara i en timme.

Jag har inte gjort så mycket under dessa veckorna. 
För det mesta har jag sopat hår,svarat i telefon och tittat på.
Men dagarna har ändå gått ganska fort :)
En dag fick jag permanenta en docka,det var faktiskt ganska kul och jag fick mycket beröm :P 
Dom tyckte att det var väldigt fint för att vara första gången.
En annan dag så fick jag lägga upp spolar i håret på en annan docka så det blev lockar.
Det var också väldigt kul. Det var lättare än att permanenta. 
På permanenttingen så skulle man även ha med ett papper.
Man delade in håret i tre delar och så började man mitt uppe på huvudet och tog en liten ''hår tuss'' och en bit papper (det är inget vanligt papper... egentligen inget papper alls men jag vet faktiskt inte vad det heter) pappret la man på baksidan av hår slingan... den sidan som är mot pannan. Sen tog man en spole och satte den längst upp på hår slingan och på den andra sidan och sen rullade man ner mot huvudet. sen var det klart :P

På det andra skulle man inte ha något ''papper''  
Det var lättare för där var små,små ''borstar'' så håret fastnade och det gjorde det inte på permanenttingen för där fans inga ''borstar'' 
Det är allt jag har gjort på min prao.
Jag har lärt mig en del saker under tiden jag har varit där, saker som man kan ha bra nytta av i livet :)



 

1 kommentar:

  1. Du har fått se lite av frisör yrket. Jag vet att det inte finns så mycket att göra hos en frisör men du har fått prova lite.

    SvaraRadera